úterý 1. prosince 2015

Cesta česko - moravského přátelství

aneb když už fakt nevíte, co dřív, vyjeďte do hor :-)!
A všechno bude v klidu.
My za sebou nechali chátrající byt (kterej už nezachrání ani předvánoční úklid), nedotčený budoucí byt čekající na renovaci s veškerým zařizováním jakožto i veškerej předvánoční shon. 
A bylo to to nejlepší, co jsme mohli udělat.
Nadechli jsme se.

Kostel v Neratově, vyhořelý po zásahu střelou Rudé Armády v roce 1945 a zachráněný před demolicí během komunismu, pamatuju ještě bez střechy a s břízkama vyrůstajícíma z obvodových zdí.
Chtěla jsem tu starou táborovou fotku vyhrabat, ale nejspíš spí složena s dětským pokojem ve sklepě čekajíc na stěhování.
Ale ohlušující ticho a posvátnost až nedotknutelnost místa (i pro ty největší cyniky ;-) )  zůstává i se zastřešením skleněnou střechou.

Sad Smíření před neratovským kostelem Nanebevzetí Panny Marie.

 Vzkvétá každým rokem víc a víc - ve dne



... i v noci.


model plánovaného oltáře

Do Neratova jsme byli zvyklí (deseti)léta dojíždět z nedalekých Bartošovic, ale tentokrát jsme bydleli přímo tady.
Výhled z okna na kostel a kopce a v papučích do Café Neratov.
A k tomu vybraná společnost Kopečkovic
Co víc si přát ;-).







Tyhle dva srdcaře, co si přijeli před pár měsíci na konec světa splnit svůj sen a se kterýma se v pidikavárničce nejde nebavit jako se starýma známýma, prostě nemůžu opomenout :-).
A mám slabost samozřejmě pro celé Sdružení Neratov , a taky pro ten jejich klip ...




Tohle mě dostalo. Snad to nezapadne mezi ostatníma fotkama. - aktualizovaný seznam TU .

Sáňkování, bobování ...








... výlet... 





... tohle je ta zřícenina "deset z deseti", Zuzi! ;-)

(to česko-polské pohraničí se všemi těmi zbořeninami mě prostě fascinuje)






... koledička na ručičku při rozsvěcení stromu v nedalekém Orlickém Záhoří, vití adventních věnců a jejich požehnání při mši a hlavně vydatný povídání (a taky inspirativní injekce našemu stereotypnímu stravování, protože Kopečkovic narozdíl od nás jedou zdravou stravu poněkud déle než my...).

Takže ještě společná fotka naše a dětí ...





srnečka :-)

... výprava ke kostelu na Vrchní Orlici 










... a pak už loučení a cesta bílou tmou až do tmavý deštivý nížiny.


Kde jsme si aspoň zapálili věnec z chvojí od Zemský brány posvěcený v Neratově.

Díky kamarádi (... "za skvělé uvítání - že jste takhle milí, neměli jsme ani zdání... "/Zuby nehty/ :-) ).

Pěkné prožití adventní doby vám všem přejem! 
A teď ty perníky, uff.

18 komentářů:

  1. Jsem dojatá! Z Vašeho setkání s Kopečkovic, z nádherného prostoru kostela, z místa, které vůbec neznám...i z klipu:). Díky Katůrku:).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já věděla, že si ten klip někdo pustí :-). Bylo mi potěšením!

      Vymazat
  2. To muselo být fajn! Před 14 dny mi muž posílal dost podobný fotky a já vzpomínala, kdy jsem tam byla naposled! Vypadá to, že jste se měli parádně. A to je dobře!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, Neratov je všude in :-). Zítra se těším dovi!

      Vymazat
  3. Kačí,
    krásně jste zahájili adventní čas !
    Já tuto část Orlických hor, Neratov a kostel jsem objevila teprve nedávno !
    A hned jsme si toto místo zamilovala !
    V Cafe Neratov jsme měli výbornou kávu a zákusek:-)
    Ráda bych tu prožila více času a tento kraj poznala více!
    P.S.Můžeš mi prosím poslat třeba na email kontakt, kde jste byli ubytovaní Vy ?
    Nebo příště můžeme jet rovnou s Vámi ? ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. To muselo být super!!! Je prima, že jste si to takhle užili :-) Začínám lanařit muže, abychom se v Neratově stavili až pojedeme za přáteli, kteří bydlí v tomto kraji.

    OdpovědětVymazat
  5. Ale ta zřícenina není marná, na devět určitě... :-)
    Díky za foto i odkaz na dárky pro bratry Klienty, určitě něco pošleme, tohle prostě stojí za to podporovat.
    Fotky výborný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, viď? :-) Bratři klienti už to mají docela probraný.

      Vymazat
  6. Neratov je srdeční záležitost!
    Klidný advent, Pavel

    OdpovědětVymazat
  7. Zdeni, úžasný fotky a o to víc mně bližší, když to tam dobře znám. To, co místní dokázali s kostelem, je obdivuhodný a myslím, že od tý doby Neratov opravdu žije. Věřím, že jste si to pěkně užili, aspoň z fotek mám takový dojem. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Srdeční záležitost všech, kdo jen trochu nasaje.....
    Nejel by někdo 19. 12. ve 14 hodin na Oboroh??Byla jsem tam na 1. máje jen na Slávkovi a je to kráááásný a hluboký....Vlak tam bohužel nejede....

    OdpovědětVymazat
  9. Aj našu rodinu a naše povolanie rodiny ovplyvnila komunita okolo krásneho kostola Neratov....

    OdpovědětVymazat
  10. Tak tohle trávím pořád a pořád to má stejnou sílu.
    Vám to super setkání moc přeju!
    krásná parta, příroda...no ale jak jsem zkoukla klip, už jsem byla zaseklá na stránkách Neratova:-)
    To je paráda, jak ožívají ztichlá místa a že lidi, co to mají se životem těžší, budou mít klid. Vím, jaké se dokázají rozpoutat debaty, když se má zkombinovat bydlení zdravých a "normálních" lidí a domov/chráněný dům...v těsné blízkosti.
    Nejtěžší jsou dva oprava tři faktory: strach, zcestné pohledy a názory a LIDSKÁ BLBOST.
    Moc děkuji za odkaz a ty dárky jsou tak krásně skromné, to bychom zvládli také udělat radost.
    Neratov znám pouze ze seriálu Poutní místa. To je opravdu silné místo.
    Magda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně!! Jen ty dárky už jsou aktuálně dost probrané (viz odkaz).
      Tam je to prostě jiný svět! Doporučuju na dovču,a není to ani drahé.

      Vymazat