sobota 2. října 2021

Churros oujé


Jak jsem v prvních měsících sladké nejedla vůbec, teď, když mi dochází dech, je mi každá energie dobrá.
V úterý jsme oslavili 14. výročí od svatby a oblíbený "čůros" si objednali s dětmi po večeři.
Protože se mi ale nechce za pár kousků smaženýho odpalovanýho těsta, kterých by děti spořádaly kopu, těžce platit, řekla jsem si, že je musím vyzkoušet doma.
Fakt na tom nic není a jako program pro Emču, která mi ve středu zůstala doma s horečkou (ale jinak jí nic není, takže kadence jejích otázek = 20/min.), ideál.
Recept na tuhle španělskou dobrotu jsem si poskládala z různých dostupných a hlavně podle toho, co jsem měla doma.
Tvar jsem poněkud nedodržela, ale nechtěla jsem spotřebovat moc oleje, tak jsem smažila v menším hrnci a tvary nechala poněkud "freestyle". 

Foto provizorní, pardon, neměla jsem to srdce hledat a zprovozňovat foťák, příště vyměňáme :-).


CHURROS (smažené španělské koblížky z odpalovaného těsta s čokoládovou a karamelovou omáčkou).

Na těsto:
350 ml vody
lžička soli
kousek vanilkového lusku
65 g másla
300 g hladké mouky (měla jsem celozrnnou špaldovou, takže jsem výsledné těsto měla trochu tmavší)
4 menší vejce

Na obalení:  krupicový cukr smíchaný se skořicí podle chuti

+ omáčky (já měla skleničku slanýho karamelu, který mi zbyl z pralinek, takže jsem ho jen nechala povolit a v druhé nádobce jen rozehřála oblíbenou čokoládu, ale karamelová omáčka se dá udělat i z karamelizovaného Salka rozředěného /rostlinným/ mlékem a čokoládová zase ze smetanou zředěné rozehřáté čokolády)

Odpalovaného těsta není třeba se bát, stačí krátce svařit vodu se solí a s máslem a semínky z vanilky (lusk se může nechat vyvařit nebo ho hodit do cukru a vytvořit si tak vanilkový) a po vypnutí plotny postupně vmíchat prosátou mouku - ke konci to jde ztuha, to je ale normální a v pořádku.

Těsto je potřeba nechat úplně vychladnout, mezitím si můžeme připravit třeba omáčky a olej na smažení (vysokou vrstvu, všude se píše litr oleje, ale já použila menší hrnec a oleje něco přes půllitr, stačilo).

Do vychladlého těsta se rozklepnou vejce a mixérem zašlehají.

Těsto jsem naplnila do cukrářského sáčku s ostrou hvězdicovitou špičkou. 

Část nastříkaných tyčinek jsem dala péct do vyhřáté trouby (vyhřála jsem na 200 °C a pak stáhla teplotu na 180) na vymaštěném pečicím papíře (pokud máte olej ve spreji, postříkejte tyčinky i shora) postříkanou studenou vodou. Foto jsem nestihla, ale mně moc chutnala i tahle light verze. Něco přes polovinu těsta jsem usmažila. Do horkého oleje (asi jako na vdolky) jsem sáčkem stříkala "něcojakotyčinky" (jak to zrovna vyšlo), které jsem vždy odstřihla obyčejnými nůžkami (pozor na opařeniny). Smažila jsem po několika kouscích po obou stranách (jde to dost rychle), vylovila je děrovanou naběračkou a nechala krátce okapat na ubrousku - ale opravdu jen krátce, protože odpalované těsto moc tuk nenasává a když se nechá na ubrousku moc dlouho, už se na tyčinkách neudrží cukr se skořicí, ve kterým pak churros obalujeme.

Namáčíme nejlíp ještě teplé v omáčkách a užíváme si slast :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat