úterý 25. května 2021

Zdravěji

Přestože první trimestr byl u mě ve znamení prasení, nevolností a covidový týdny zase všeho, co někdo přinesl, celkově mě covid zbavil závislosti na kafi i sladkostech, jupí.
Zatímco na distanční výuce na mě přicházely pravidelně kolem desátý hodiny mdloby, který zahnal jen kouřící hrnek a kokínko, teď si občas kafe dám (většinou když je dlouhý den), ale závislá už nejsem a u sladkostí si hodně rozmýšlím, co Tvorovi pošlu.
Tenhle dort už tu jednou byl, když jsme začínali s dietou a honila mě mlsná.
Teď jsem ho trochu doladila, aby i líp vypadal.

Těsto stejné:
250 g mouky (dávám špaldovou napůl se špaldovou celozrnnou) + 10 dkg rozpuštěného másla + 8 lžic ledové vody - vystačí na dva koláče.
Propíchám, dám na 10 minut na 180 stupňů péct samotné, mezitím si oloupu, rozčtvrtím a zbavím jádřinců jablka.
Jednotlivé čtvrtinky nakrouhám na jemné plátky (jedním směrem), naskládám v kruzích na částečně upečený korpus a peču do změknutí a zezlátnutí okrajů.
Po vychladnutí posypu jablka sekanými ořechy a na pánvi si připravím karamel, kterým se vše osladí.
Roztavím cukr (po dně), za stálého míchání vliju horkou smetanu (případně ještě zředím horkou vodou, když se vše moc táhne), když nechcete použít tučnou smetanu, poslouží stejně dobře horké ovesné mléko s kouskem másla.
Přesnou dobu a množství nemohu popsat, záleží na intenzitě plamenu a x dalších faktorech.
Karamel lze libovolně ředit, stačí pak nechat odpařit tekutinu do požadované hustoty.
Hustou karamelovou omáčkou zaliju dort, nechám vychladnout a ztuhnout v lednici. 

K sobě dávám fotky z Letnic.

Žádné komentáře:

Okomentovat