pondělí 26. září 2016

Putování za švestkovou vůní


Nestíháááám!
O víkendu jsme si odbyli svou pravidelnou každoroční dávku emocí a taky pouťovýho kýče, ani jsme nefotili.
Totiž, modří už vědí, zase řízek a salát (a mamčina bohatá vejslužka), zase burácející varhany při improvizaci po chorálu Svatý Václave, zase výročí (svatby, tentokrát devá) a pivo na místě činu
Tam jsem se "náhodou" setkala po 16 letech s lidmi z jednoho dávného tábora a pak taky poprvé od té doby s mým dávným zachráncem, který mi vystříhal kleštěma nohu z kola bráchy mé kamarádky
Vezl mě v první třídě na rámu, dokud jsem hnátičku nestrčila do vidlic... pravěké vzpomínky
Krev rozlévající se ve velké kaluži pod mou hlavou, vyražený (druhý) zub, zlomené horní patro, které mi rovnali tenkrát zaživa a taky noha. Jediný auto, který zastavilo po sérii zhnusených pohledů a odvrácených hlav... obličej sedřený  do masa, sádra s Ferdou mravencem od bratránka na všech školních fotkách té doby... a taky psychický blok při tělocviku, kdy jsem se bála pořádně rozběhnout, abych si zase nerozbila ústa... a teď tady ten pán po 25 letech stojí, říká, jak jsem vyrostla a dává si se mnou panáka!

Ale vlastně jsem dneska chtěla psát o povolených sladkostech :-).

Kynuté knedlíky jsem si občas ráda dávala na výletech, ale mnohem radši jsem měla a doma dělala výhradně ty tvarohové.
Když jsme tvaroh začali vynechávat, zkusila jsem ho nahradit tofu.
Výsledek nebyl špatný, ale poměr práce : výsledná chuť nebyl zas tak výhodný, tak jsem radši přestala dělat knedlíky úplně.
Než přišla Lukorova mamka s tímhle ultrajednoduchým a skvělým receptem.
Tyhle knedlíky se směle mohou rovnat tvarohovým a přitom kolem mléka ani neletěly (jen kolem másla, vydatně :-) ).

PLNĚNÉ KNEDLÍKY SE ŠVESTKAMI

Do mísy jsem si odměřila 500 g polohrubé mouky (dala jsem půl množství polohrubé a polovinu jsem nahradila celozrnnou jemně mletou špaldovou) a přidala špetku soli
Do kastrůlku jsem nalila čtvrt litru vody a přidala 100 g másla
Ohřívala jsem, dokud se máslo nerozpustilo. Směs jsem ještě teplou nalila do mouky a zpracovala těsto. To jsem nechala chvíli odpočinout, rozválela ho na tenkou placku, krájela a balila do něj švestky. Knedlíky jsou skvělé i s jahodami, broskvemi nebo jablky.
Vařila jsem je v hrnci deset minut od vyplavání na hladinu a podávala s karamelovou omáčkou (přepuštěný cukr ředěný máslem a horkým rostlinným mlékem).

9 komentářů:

  1. Vůbec tomu nerozumím. Pokud máte alergii na mléčnou bílkovinu, tak snad nemůžete jíst ani máslo, ne? A odpalované těsto se dá dělat i se sádlem - do rozpuštěného sádla s přídavkem vody se vsype mouka a míchá se na sporáku, až se přestane přichytávat ke dnu a utvoří se jakási koule. To je to odpalování. Po částečném vychladnutí se postupně zapracují vejce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Odpalované těsto samozřejmě znám i ve Vámi zmiňované podobě (i když sádlo zase omezujeme proto, že maso a jakékoli vepřové produkty smíme jen jednou měsíčně) a lehce zavádějící název jsem s dalšími překlepy opravila hned při kontrole, když jsem si uvědomila, že recepty po "diet.zásahu" přestávají nést své původní názvy.
      Jinak mám alergii částečně na laktózu a ještě na jakousi část mléčné bílkoviny, děkuji za optání, přesné info můžu dodat. V naší dietě je máslo brané jako tuk a ne jako mléčný výrobek a velké části ekzematiků (pokud se vhodně stravují) tudíž nevadí (a to nejen těm, které znám, tuto zkušenost popisuje ve svých knihách kromě jiných třeba MUDr. Judita Hofhanzlová), i když určitě budou existovat výjimky potvrzující pravidlo. Pro jistotu ještě opravím. Dobrou noc :-).

      Vymazat
  2. Ježkovy voči, ty máš za sebou takovouhle událost, to ses ještě "nepochlubila".
    Za ty tvoje rychlé, chutné, zdravé recepty dík, ty víš, co potřebuju. :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zu, není čím se chlubit ;-), zůstaly odolný bloky, který se pomalu odstraňujou ;-). Jinak tohle těsto fakt doporučuju a děkuju :-).

      Vymazat
  3. U nás byly tento týden také švestkové knedlíky, ale právě ty z tvarohového těsta. Baví mě, jak je recept neskutečně rychlý a chutný. :) S karamelovou omáčkou jsem je však ještě neochutnala, my je máme klasicky s tvarohem, cukrem a máslem, ale díky za tip, určitě vyzkouším, to musí být taky dobrota! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak já bych si dala ty s tvarohem a cukrem, jak říkávala babička "s cucíčkama". Ale i přes určitou potravinovou nesnášenlivost jsou tyhle adekvátní, možná ještě lepší náhradou! ;-) Chystám se je dělat i s vanilkovou omáčkou. Pěkný skorovíkend do Jizerek! ;-)

      Vymazat
  4. To vůbec nevypadá špatně, díky, Zdeni! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. není to vůbec špatné, Zdeni! ;-) Díky, pac a pusu a opatruj sa!

      Vymazat
  5. Tyhle knedlíky dělám léta - recept od babičky - spařené těsto.
    Místo másla používáme sádlo.
    Nejlepší! Iva.

    OdpovědětVymazat