čtvrtek 11. dubna 2013


Když jsem začala experimentovat s výrobou rostlinných mlék, netušila jsem, jak aktuální téma to bude :-).
Začala jsem makovým mlékem, mák totiž vyniká tím, že obsahuje 12 x více vápníku než kravské mléko a proto je makové mléko ideální hlavně pro těhotné a kojící ženy, pro ženy obávající se menopauzy nebo ohrožené osteoporózou, děti ve vývinu, lidi s onemocněním slinivky a žlučníku... ale i pro všechny ostatní, kteří si místo potravinových doplňků chtějí dopřát (i levněji) přírodní sílu :-).
Kromě vápníku obsahuje mák i velké množství vitamínů, minerálů a nenasycených mastných kyselin, kompletní (zajímavý!) přehled TADY .

Výroba makového mléka je velmi jednoduchá a máte 2 možnosti:
První možností je, že 1 díl nemletého máku (mandlí/kokosu) zalijeme pěti díly vody z kvalitního zdroje nebo filtrované. 
S poměrem můžete experimentovat podle chuti. 
Přes noc necháme stát v pokojové teplotě, ráno mák (mandle, kokos) s vodou důkladně rozmixujeme. 
Trvá to docela dlouho, hlavně u máku, protože má malá zrnka. 
Potom mléko přecedíme přes jemné sítko vyložené jemným plátnem (pro urychlení jsem plátno uzavřela a mléku ven pomohla lehkým vyždímáním). 
Při výrobě ořechového mléka je třeba vodu před nočním louhováním několikrát vyměnit, než bude místo hnědé čirá.
Chcete-li se vyhnout dlouhému mixování, použijte druhý způsob a vodou zalijte rovnou mletý mák (mandle/kokos, které jste předtím rozdrtili v robotu). Louhování by mělo stačit čtyřhodinové a mixování můžete zkrátit na pár minut. Přecedíme jako u prvního způsobu.
V lednici v čisté a uzavřené nádobě vydrží mléko přibližně týden. 

Další výhoda těchto rostlinných mlék je, že v této přírodní (neochucené) formě neutralizují kyselé prostředí v těle.
Navíc je vhodné i pro všechny, kteří bílkovinu kravského mléka špatně snáší (alergiky, akzematiky...). 
Takže dohromady skoro zázrak :-)!
Mně chutná o trochu víc mléko mandlové, ale střídám ho i s makovým.
Komu je ale makový "ocas" nepříjemný, může si mléko dochutit medem nebo si z něj udělat kakavíčko :-).

4 komentáře:

  1. Teda Katore, ty jsi experimentátor!:) kde na to bereš čas a nápady?šunka, mlíko, jogurty atd.....no já jsem na to asi líná....snad se k něčemu taky někdy dokopu...obdivuju tě fakt!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klid Veruu.. jsi moc hodná, ale moje pokusy nejsou časově náročné ani nijak originální. Ty zase pleteš atd. tak co! :-)

      Vymazat
    2. prý pletu :-) Jsem upletla dvě čepky a šálu a medvědovi svetříček :-))))))dík :-)

      Vymazat
    3. já bych čepku neupletla ani jednu :-)

      Vymazat