pondělí 2. června 2014


Kvetou kopretiny, pivoňky, mamka mi přivezla obří jahody z nedaleké vesnice, to už asi bude léto :-).
Takže se špajz plní novými skleničkami jahodové marmošky a letos taky kromě bezového sirupu ještě skleničkami džemu z bezových květů.
S touhle pro mě převratnou novinkou přišla mužova maminka, poslala mi pár sklenic na ochutnání a musím říct, že je prostě boží! 
Nejen na palačinky.
Tady už černý bez nebude kvést dlouho, ale na chalupě teprve začíná, takže určitě ještě nějakou tu várku udělám.


DŽEM Z KVĚTŮ ČERNÉHO BEZU

15 velkých květů černého bezu (neměl by se sbírat po dešti, protože déšť spláchne z květů pyl a tím pádem přijdeme o to nejcennější) se zalije 800 ml studené filtrované vody a přidá se k nim citron nakrájený na plátky zbavený slupky. Já přidávám ještě šťávu z dalšího citronu.
Květy v míse se zatíží, aby byly potopené a nechají se louhovat minimálně 24 hodin, lépe ale 48 hodin.
Pak se nálev zcedí, rozmíchá se v něm 500 g želírovacího cukru (používám do všeho Gelfix Super 3:1) a přivede k varu. 
Povaří se do zhoustnutí asi 5 minut (zkouším pár kapek nakapat na talířek a když ztuhnou, začínám plnit) a plní do čistých skleniček, které se po zavření obrátí dnem vzhůru až do vychladnutí.

25 komentářů:

  1. Tý jo, vy v tom městě jste nějak napřed :-) Tu teprve začal bez kvést, ale určitě tohle zkusím, vypadá to dost lákavě :-)

    OdpovědětVymazat
  2. No to jsem nikdy neviděla, to musím zkusit!!! Bezovej džem!

    OdpovědětVymazat
  3. Ještě kvete, hned zítra jdu na to. Milka

    OdpovědětVymazat
  4. Bezový džem je pro mě Amerika také:-)
    Kačí, denně se vracím domů s plným košíkem, pyl mám všude, i ve vlasech...
    Líbí se mi, jak uprostřed toho městského shonu si vykračuju s košíkem:-) Letos jsme trhali u našeho zámku, chudák chátrá, ale aspoň pojmenujeme šťávu letos "Johančina bezovka".
    U NÁS totiž žila ta úžasná a na svou dobu emancipovaná Johanka z Rožmitálu, kterou si vzal Jiřík z Poděbrad.
    Bezové květy jsou nádherné.
    Krásné dny tam k vám!
    Magda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a na palačinky či lívance jsem si jen tak pro zpestření koupila takovou formu medvěda, pro díťata na talíři delikatesní žrádýlko:-) A pro nás, nemehla, ideál při obracení!

      Vymazat
    2. http://nrecepty.blog.cz/1106/med-z-cerneho-bezu
      tak asi půjdu na další sběr:-))
      Magda

      PROSÍM, ZKUŠENĚJŠÍ KOLEGYŇKY - už mi hlava bzučí, jak pročítam x různých receptů na šťávu. Pořád jsem četla, jak se květy VĚTŠINOU zalévají vychladlou vodou, a teď jsem narazila na e-kuchařce, jak je Ivanka zalévá přímo vařící vodou, co si myslíte vy?
      a dotaz:
      a) je lepší louhovat květy JEN ve vodě
      nebo b) louhovat ve vodě s kyselinou...
      Chtěla jsem se kyselině vyhnout, ale je tam lepší??????? Děkuji děkuji Magda

      Vymazat
    3. Magdi, krásný čas i Tobě... s tou šťávou, znám několik receptů (nejosvědčenější jsem psala loni tady a letos mi mamka poslala tip na vylepšení + 1/4 váhy květů bezu máta) a všechny se zalívaly studenou vodou a do všech patřila kyselina, ale až po vylouhování... tak Ti nevím.

      Vymazat
    4. "bezu máta" - co to???
      Mě se i moc líbí, jak máš Ty tmavý odstín, až takový tmavý.
      Ještě dotaz: třtinový cukr si šetřím, bílého mám pomálu - MÁTE NĚKDO ZKUŠENOST S MEDEM? Toho mám dost. Vzhledem k situaci a výplaty v nedohlednu dražší položky typu cukr musím vynechat:-(
      Magda

      Vymazat
    5. Já dělala podobně fialkový džem - s medem (a agarem na ztuhnutí - konzistence byla spíš jako želé, ale to nevadilo) - takže to zkusím použít i takhle na bez a mátu přidám taky. Katorku, díky.

      Vymazat
    6. Magdi, přidává se čtvrtina váhy bezových květů máty. Nebo meduňky, levndule apod. :-). Med je u nás nedostatkové zboží, takže ten šetříme zase my a zkušenost s tím nemám. My sladíme málo a třtinovým, obětovala jsem ho i na sirup, když už ho dám pít i Aničce. Můžeš Eduš napsat prosím jak přesně používáš ten med a agar, jako kolik čeho? Nebo podle chuti? :-) Zní to skvěle.

      Vymazat
    7. Med i agar dávám od oka (ehm, ostatně jako většinu receptů), takže ten bezový je ztuhlý fakt fest, ale našla jsem ti původní recept na ten fialkový i s mírami: http://zezahradynastul.blogspot.cz/2013/04/fialkovy-dzem.html

      Vymazat
    8. Díky moc, hůů, to je krása a ještě v maliňácký keramice :-).

      Vymazat
  5. A fakt luxusně chutná, zkusím co nejdřív!!! Díky, Zdeni! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Sice jsem ještě nestihla zkouknout video s Jiřinkou P., díky za poslání odkazu,..kdypak asi budu mít 3 volné klidné hodiny?! Každopádně džem z bezu už mám hotový! Jupííí. Je úplně nejlepčejší :) Vylil se mi trochu na tác při lití do skleniček, tak jsem to hned musela "uklidit", aby ani kapka nepřišla nazmar :) A dnes manžel přinesl další květy...sice s prosíkem, aby to bylo na kvasící šťávu (s kvasnicemi - též výborná;)), ale snad pár květů vybojuji ještě na další várku džemu i s mátou...Díky. Anička

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) proto jsem z besedy udělala výcuc :-). Mám radost, že se džem povedl a že z něj jste nadšené stejně jako já, ten tip s mátou sice patřil k bezové šťávě, ale džem bude určitě taky skvělý :-). Už se těším na chalupu pro bez a pak to bude alchymie :-). Tip na kvasící šťávu bych uvítala - pokud není tajný :-). Díky!

      Vymazat
    2. tajný určitě není, našla jsem jej někde na netu, jen bohužel už nevím zdroj...tak snad ještě u Vás budou květy, u nás už to mizí...

      toto je ofiko recept na šumivou limonádu: 4 l vody svařit s 40 dkg cukru, vymačkat citron, když voda schládne na teplotu těla přidat 0,5 čaj.lžičky sypaného droždí a přidat 8 květů bezu, nechat 24 hodin odstát. Já to dávám do 3litrovky, takže si to nějak poměrově upravím (ale tak halabala), květů dávám i více a cukru méně, někdy i více citronu (dle toho jak to má každý rád víc sladké/kyselé). a měla jsem doma normální kvasnice (ne sušené) a bylo to výborné i z toho, nevím zda se to nějak změní. Každopádně pokud jsme nestihli vypít vše a leželo to tam déle, tak to má více a více kvasnicovou příchuť a kal, což třeba manželovi přávě nevadilo...

      Vymazat
    3. Pak mám ještě recept na šumivou limonádu bez kvasnic :)

      4,5l vody svařit s 0,5kg cukru, citron na kolečka a vymačkat šťávu ze 3 citronů, 6 velkých květů bezu - vše dát do 5l lahve, přikrýt mikroten. sáčkem a stáhnout gumičkou a nechat týden za oknem na slunci, poté přecedit a vychledit...Úpravy mám stejné jako u té předchozí, vždy víc bezu:). Ale u této verze kontroluji květy, protože někdy začnou plesnivět...A ne vždy se mi to podařilo, tak aby byla opravdu bublinkovatá (raději vypijem než nechat zplesnivět květy/nebo květy vyměním), ale dělám ji i tak a vždycky zmizí...

      tak přeji dobré pitivo:)
      A.

      Vymazat
    4. Teda, to je paráda... takovej bezovej burčák :-)... díky!

      Vymazat
  7. Toz ja zadelala pro jistotu na oboje - dzem ai sirup,tak jsem zvedava ;) Bezu zdar! A Tobe Kato tez - diky :)

    OdpovědětVymazat
  8. Po včerejší ochutnávce bezovo-mátovýho u mamky mám ještě tipy na bezovo - meduňkový, bezovo - levandulový (ten mě láká dost, ale ještě nám nekvete levandule) a mám zaděláno, kejchám a přemýšlím ještě o bezovém octu, co jsem někde vyčetla. Narvat květy do sklenice, zalít octem, nechat 3 týdny stát a přecedit. Prý dobré do salátu. Zdar zdar zdar! ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zase s tím bezovým octem vyčetla, že je výborný na horečku - na potírání dlaní a chodidel, tak už taky luhuju do lékárničky:)

      Vymazat
  9. Katko,
    dlouho jsem tu nebyla a koukám, že jsem prošvihla bezovou marmeládu :-(
    Tak příště ;-)
    Na podzim se chystám ještě na bezinkový likér, sice při kojení si ho ještě moc neužiji, ale malá stopečka neuškodí ;-)
    Ale bezový sirup i letos mám a už i meduňkový a i pár skleniček jahodové marmelády a džemu :-)
    Díky moc za další tipy !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky dělám bezinkový likér, a slyšela jsem i o marmeládě z bezinek - plodů, z květů by mě to ještě nedávno nenapadlo :-). Ocet jsem už nestihla, tak příště :-). Hezký léto!

      Vymazat
    2. Zdeni, prosim tě, jak že se dá nahradit ten želírovací cukr? Já mám takový ten malý sáček Gelfix 3:1...to se taky dá nebo to fakt musí být to půl kilo cukru jak píšeš ty? Díky

      Vymazat
    3. Malej sáček Gelfixu se dává společně s půl kilem obyč cukru nebo je ten želírovací cukr už v půlkilovém balení rovnou namíchaný s cukrem a už se tam nic nepřidává.

      Vymazat