pondělí 1. července 2019

Smlouva o dílo

Po návratu ze Strašidelný Bažantnice nevím, jestli mám dřív uklidit ten bordel, co se nám tu za poslední 3 měsíce nahromadil, nebo spát... 
Připadám si jak na odvykačce ;-) (nechápu, jak se může AB chlubit tím, že pracuje 18 hodin denně) a přijde mi krásně strašný, že mám před sebou dva měsíce volna.
Takže využívám dojezdovýho času a dělám si čistý stůl.

"Smlouva o dílo" jako individuální forma vzdělávacího plánu se u nás osvědčila, tak se chci podělit i o příspěvek ze svýho osobního školního blogu, i když obvykle témata moc nemíchám :-).

Rozvíjí kreativitu, schopnost rozhodování, argumentace, spolupráce s kolegou nebo kolektivní práce v týmu.  
Medvědi se svých rolí zhostili skvěle a s kreativitou sobě vlastní, a tak jsme si poslední měsíce ve škole užili všichni.
Vyzkoušeli si, jaké je vést celou nebo část třídy a sami byli schopni zhodnotit, co "drhlo" a co by příště udělali jinak a lépe. V neposlední řadě byly překvapení, jaký to je, když jim někdo začne mluvit do jejich výkladu, ujížděly jim lehce nervy, když někdo nepochopil jejich pokyn nebo nevěděl, co má dělat a byli po jedné hodině unavení a vymluvení :-), ale troufám si říct, že si užili i pocit z dobře vykonaný práce :-). 
A tak to chceme :-).

Fotila jsem bohužel jen mobilem, protože to byla akce na dlouhý lokte, leckdy nepředvídatelná a taky sem dám jen fotky bez obličejů, plnou verzi ale můžete vidět u mě.
Inspirace odsud .

Jako první si svou hodinu pracovek připravili Maty a Leuška - sami se domluvili na tom, že si třídu rozpůlí, každý bude pracovat s jednou polovinou a po uplynutí času si skupiny vymění. Maty učil všechny skládat origami - loďku a motýla (velkoformátovou loďku udělali na závěr a nahradila nám i autobus v matice) a Leuška plést náramky z bužírek.
Z toho, že odhadovali na svou práci méně času, než vše nakonec trvalo, se poučili ostatní, kteří si své výstupy chystali po nich.
Následovala Áďova prezentace o tom, kterak pekl velikonočního beránka :-) - popsal nám vše od nákupu po vytažení z trouby a prezentaci doprovodil fotkami.


Filda nám zase povyprávěl o tom, jak se dostal ke svému koníčku - vytrvalostnímu běhání a přinesl na ukázku medaile a časopisy s běžeckou tematikou.
Tom si připravil prezentaci o své vášni - vlajkách a ohromil všechny svými znalostmi.
Spolužákům přichystal také soutěž ve skládání vlajek - vítězka Šárinka si odnesla "vlajkovou" publikaci.
S Marťou jsme si zasadili bazalku a ochutnali jeho kulinářský výtvor - šneky s bazalkovým pestem, po kterých se jen zaprášilo :-).
Anetka nás o svým výstupu informovala v dostatečném předstihu na plakátě - naučila všechny vyrábět slizy všemožných barev a struktur :-).



S Luckou a její "asistentkou" jsme vytvářeli přáníčko ke Dni matek.
Šárinka nám v prezentaci krok po kroku popsala, jak si vlastnoručně vyrobila domeček pro panenky z krabic a taky nám ho přinesla ukázat :-).


S Emmčou se vyráběly barevné záložky polepené dřívky do knížek.
Gábinka všem představila jednu z metod potisku triček a kdo si triko přinesl, mohl si ho zkusit potisknout pod jejím vedením - přinesla totiž na výběr dostatek šablon.
Honzík všem povyprávěl o dinosaurech žijících ve vodě, o které se zajímá.
Robert všem připravil překážkový závod School Race, ve kterém zvítězili všichni :-). Vyrobil k němu plakát, mapu závodu i medaile, které obdrželi všichni zúčastnění.
S postavením překážek mu přišla pomoci mamka.



S Betynkou jsme si vyrobili pouzdro na pastelky, které si každý mohl vyzdobit podle fantazie.
Máťa vytvořil prezentaci o Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), vysvětlil dětem, jak číst v tabulce přeletů ISS a pochlubil se se svou tematickou stavbou z Lega :-).


Na Máťovu prezentaci tematicky navázala Týnka, která představila svůj výrobek - model Sluneční soustavy, na kterém dlouhodobě doma pracovala. 
Pan Komárek měl na hvězdárně velkou radost :-).



Nelča s dětmi vyráběla z tácků pouzdro na tužky, které se dá zavěsit i na stěnu - nejvíc se zapotila u vysvětlování práce s bavlnkou :-).
Vítek nám předvedl pokusy, na kterých demonstroval vlastnosti vody - konkrétně její vodivost a odpor. Od pokusů jsme plynule přešli na téma bezpečnosti v souvislosti s elektrickým proudem :-).


Prezentace projektů několika posledních přednášejících jsme museli přesunout z časových důvodů na září.
Můžeme se ale těšit například na prezentaci o pěstování ořešáku z oříšku, prezentaci o smyčcových nástrojích, výuku taneční sestavy nebo na výrobu mýdel. 
V ideálním případě budeme Smlouvu o dílo používat i ve 3. třídě - tentokrát by mělo jít o práci na společných projektech ve dvojicích. 


Někdy si tak říkám, k čemu v tý třídě ještě jsem :-).
Tak hezký prázdniny!

4 komentáře:

  1. To je úžasné, kolik toho děti umí. Umění prezentovat sebe a svůj projekt se jim do života bude hodit. Škoda,že i naše děti nemají takovou pokrokovou učitelku. Tohle mi přijde fakt super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na umění prezentovat svůj projekt se snažíme pracovat od 1. třídy, několik měsíců v roce totiž jedeme "projektové" pátky, kdy se pomíchají děti z 1.-4. ročníků, pracujou na nějakém tématu, který pak prezentují ve svých třídách. Protože obsah i formu stále ladíme, smlouvou o dílo jsem to chtěla těm svým bobanům nějak zpříjemnit. Je ale fakt, že nemám ve třídě nikoho, kdo by v látce nestíhal, takže si to takto můžeme dovolit dělat. Na osobním blogu mám fotek víc, inspirovala jsem se na webu Učit a žít :-).

      Vymazat
  2. ...kde to prosím učíte? že bychom tam poslali naši nejmladší než ji semele systém a ztratí svou přirozenou kreativitu a zvědavost...ať se dílo daří J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, děkuju, učím na normální státní základce :-). Svět vzdělání z.s. ale otvírá třídy po celé republice, tak třeba najdete tu svou :-).

      Vymazat