úterý 8. ledna 2013




Na podzim jsem četla na blogu Kačky Žvýkačky dojemné pojednání o narozeninových dortech .
Souhlasím v plném rozsahu.
Ještě bych dodala, že se přimlouvám za to, aby mámy dětem dávaly k narozeninám takový dorty, který děti můžou ve svým věku jíst a užít si je dosyta.
Mnohobarevné a marcipánové dobroty vypadají krásně, ale když si na nich pošmákne jen gratulující příbuzenstvo a mimino kouká, není to prostě vončo. 
Ale možná jsem takovej magor, co odpírá svýmu minidítěti ta největší potěšení, fakt jen já, takže není vlastně důvod se vzrušovat :-).
Loni jsem to prostě vyřešila tak, že Ančí k prvním narozeninám dostala piškotovej dort s jablečným rosolem zdobenej trochou šlehačky. 
Takovej ten, co chutná trochu jako přesnídávka, ale my ho máme rádi, takže jsme byli všichni spokojení.
Letos jsem si říkala, co vytvořím za dort, aby byl vhodný pro dvouleté dítě a ještě navíc pro ekzematika?
Když není navíc sezona a jablka už Ance lezou i ušima?
Aby jí/všem chutnal, ale já měla čistý svědomí :-)?
Myslím, že tuhle otázku řeší v mém okolí stále víc matek a kamarádek a nakonec o ten jednoduchoučký recept stáli i naprosto zdraví velkáči, kteří se v neděli zúčastnili malé rodinné "předoslavy" Aniččiných narozenin (ach ty směny, že?:-) ).
Týden jsem ležela s pavlovovými reflexy v dortech na blogu Chez Lucie  . Nakonec jsem si uvedený recept na jogurtový dort s ovocem trošku upravila (hlavně z důvodu mého chaotického nákupu po tříkrálové sbírce, kdy jsem doma zjistila, že mi půlka surovin na dorty pro Anku a bratra chybí). 
Nemůžu se dočkat, až dort vyzkouším v létě s nějakým čerstvým ovocem.
Je úžasně jednoduchý!

Dort z řeckého jogurtu s medem podle Lucie s komentářem nejen pro alergiky :-)

Potřebujete: 
Na korpus:
300g oblíbených sušenek na korpus (třeba máslové, v původním receptu jsou zdravé ovesné, ale jak říkám, jsem sklerotik se sklonem vše zjednodušovat, a jelikož jsem na nákup sušenek zabudla,hodila jsem do robotu pouze 1 balení mužových oblíbených Club sušenek a 1 balení obyčejných Aniččiných červených BEBE, co jsem měla doma - celkem to je asi 270g a stačilo)
100g rozpuštěného másla

Sušenky rozdrťte, smíchejte s máslem a směs rozložte a vtlačte na dno rozkládací dortové formy, které předtím vyložíte pečicím papírem vystřiženým podle dna formy. Dejte péct na střední výkon asi na 10 minut, až základ zezlátne a pak ho nechte vychladnout.
Mezitím si namočte plátky želatiny do studené vody.

Na náplň:
1 kg řeckého bílého jogurtu
3 lžíce medu
10 plátků želatiny
250 ml mléka pro zdravé osoby, my se mléku vyhýbáme, takže jsem podle obecných rad Mudr. Hofhanzlové (odbornice na atopický ekzém, alergie, astma) jako vždy naředila 33% smetanu (asi 3 lžíce) vodou do požadovaného množství
ovoce podle chuti  (Jelikož je zima a kromě jablek, co už Ance lezou i ušima, není žádné ovoce, kromě tropického, které zase není pro alergiky/ekzematiky vhodné, sáhla jsem po sklenici kompotovaných broskví. Vím, že to není nic moc, ale co chcete v lednu...)

Mléko (v našem případě naředěnou smetanu) ohřejte v kastrůlku a přidejte med. Nevařte, stáhněte z ohně a přidejte vymačkanou nabobtnalou želatinu (tu jsem předtím máchala ve vodě asi 10 minut). Ta se hned rozpustí. Nechte směs trochu vychladnout a vlažnou ji nalijte do připraveného jogurtu a dobře promíchejte. Neděste se, je trochu řídká, i když vychladne. Takže podle obrázku u Lucie asi udrží "na hladině" dortu takové to lehčí ovoce, ale rozhodně ne kusy broskví.
Proto jsem to vyřešila tak, že jsem polovinu broskví nakrájela na malé kostičky. Na vychladlý korpus jsem nalila polovinu jogurtové směsi, pokladla ji kostičkami broskví a zalila druhou polovinou náplně. Před odchodem do postele jsem v to pomalu přestávala doufat, ale přes noc v lednici všechno opravdu krásně ztuhlo. 
Druhou polovinu broskví jsem nakrájela na měsíčky a pokladla jimi už hotový dort před podáváním.
Silueta kočky je z čokolády, kterou jsem sáčkem s ustříhnutým rohem namalovala podle předlohy na kousek pečicího papíru a po ztuhnutí sloupla. 
Siluetu batohu jsem v předlohách na netu nenašla :-) :-)... 

5 komentářů:

  1. No... vypadá doslova exkluzivně! Nechci ani vidět, co upečeš, až budou Aničce tři natož čtyři :) a ta stužka - super nápad!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. díky Šáres, ale je to fakt jedoduchý, chystám se ho "péct" znova přímo na narozky, neb minule si ho moc neužila, tak se pokusím vám kousek na nedělu schovat :-). Stužka zakrývá nedostatky :-), protože jak jsem se pustila v osvícení do velkého pečení, měla jsem otvírací formu obsazenou dortem pro bratra, kterej byl náchylnější, tudíž jsem riskla tento hodit do té neotvírací... ale mohlo to bejt horší, příště dám otvírací a bude to OK :-)

      Vymazat
  2. krásný dort, taky přemýšlím, jaký Barunce upeču...

    OdpovědětVymazat
  3. Objevila jsem náhodou blog a je vážně super, díky za recepty ;)
    Pojednání o dortech mě pobavilo, synáček sladké pečivo nejí, můžem se s chutí vyřádit na těch marcipánových (nazdobené dorty se mu líbí) :o)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, moc se omlouvám, že jsem přehlídla milej komentář u staršího příspěvku a děkuju :-). A máte štěstí ;-)! Hezký víkend!

      Vymazat