čtvrtek 27. listopadu 2014


Cizrnové kari jsem společně s dalšíma dobrotama ochutnala poprvé ve stánku s indickým veganským jídlem na Brutalu.
Pokoušela jsem identifikovat jednotlivé složky a zkoušela ho uvařit hned v létě po fesťáku doma, dokonce mi shodou okolností zrovna mamka přivezla z bylinkové zahrady Domova sv. Josefa bylinku s názvem smil italský (nazývanou též jako kari, maggi), ale pořád tomu něco chybělo.
Pak jsem si přečetla v článku o indické kuchyni, že se část cizrny do kari mixuje a to byl ten "nepatrný" detail, na kterým stál úspěch :-).
Nevím, jestli je "můj" recept přesně podle zásad indické kuchyně, ale takhle mi to v tom stánku chutnalo.
Smil italský mít vůbec nemusíte, já v omáčce jeho tuhou snítku vyvařila, ale úplně stačí suché koření.
Naopak doporučuju si opravdu sehnat aromatickou čerstvou nať koriandru, která jídlo pozvedne úplně jinam - myslím, že ho mají i v květináči třeba v Albertu.
Taky mi moc chutná, když se hotové jídlo kromě koriandrové nati posype taky tenounkými plátky červené cibule a posype chilli - už to nedělám jinak.

Takže na 

CIZRNOVÉ KARI 


potřebujete:

250 g suché cizrny (půl balení)
olej
2 větší cibule (nejlépe červené) a 1 malá červená cibule na posypání
2 stroužky česneku
kousek čerstvého zázvoru, stačí 2 cm (nebo lžičku sušeného)

koření - od každého jsem dala asi 1 lžičku:
římský kmín (nebo aspoň drcený kmín)
zázvor, pokud jste nedali čerstvý
kurkuma
mletý koriandr
kvalitní žluté kari (nemusí být)
garam masala (to jsem pak ještě přidávala, takže asi celkem 2 lžičky)

sůl a pepř dle chuti
chilli na posypání, máte-li rádi

plechovku kokosového mléka
koriandrovou nať na posypání
basmati rýži jako přílohu

Cizrnu je třeba dlouho máčet, takže je třeba s tím počítat.
Ve většině receptů se píše doba namáčení 12 hodin (přes noc), já ji ale máčím 24 hodin předem.
Po 24 hodinách jsem cizrnu zcedila, zalila čistou vodou, přivedla k varu, osolila a vařila doměkka asi hodinu.
V časovém presu se dá použít i konzervovaná cizrna (2 plechovky), ale máčím si a vařím více cizrny najednou a pak si zamrazím pytlíky s potřebným množstvím nejen na tohle jídlo, ale i na hummus a do omáček.
 
V hluboké pánvi (ve woku) jsem rozehřála (olivový) olej a nechala na něm zesklovatět 2 na větší kostky nakrájené cibule (cibule se pak mixuje společně s cizrnou, takže není v jídle cítit) a potom přidala i nakrájený česnek a nastrouhaný zázvor (nebo sušený).
Pár minutek jsem restovala a přidala i ostatní koření: kmín, kurkumu, mletý koriandr, garam masala a pak i žluté kari.
Krátce jsem orestovala, přidala polovinu uvařené cizrny a stáhla z ohně.

Po vychladnutí jsem směs rozmixovala s trochou vody (třeba té, v které se vařila cizrna nebo stačí obyč) na kaši, vrátila na oheň a zamíchala do ní zbytek uvařené cizrny vcelku.
Přilila jsem kokosové mléko, dosolila, připepřila pár strouhnutím z mlýnku a nechala na mírném ohni společně probublávat asi 10 minut, aby se omáčka spojila a malunko zhoustla.

Podávala jsem s uvařenou rýží basmati, sypané čerstvou koriandrovou natí, slaboučkými plátky červené cibule a chilli.

Basmati rýži vařím stejně jako jakoukoli jinou rýži (mimo té na rizoto), popisovala jsem to už dřív třeba TADY .

1 komentář:

  1. Cizrnu mám moc ráda. Dělám vlastně podobnou omáčku, ale nedávám takovou pestrou škálu koření. Schválně to příště vyzkouším.

    OdpovědětVymazat