pondělí 29. července 2013


Na Ančin sváteční dort z čokoládový pěny (promiň, dcero, že Ti na něj nejvíc chodila maminka, ale nemůže za to) jsem čerpala inspiraci z alberťácké kuchařky, se kterou je asi nejvíc spojena Dita Pecháčková, ale jelikož bych to nebyla já, kdybych si ho neudělala tak trochu po svým (a okamžitě ho řadím mezi domácí stálice), musím si zapsat postup aspoň "po baleních", když na vážení moc nehraju.
Doporučuju všem, obstál i v největším vedru a v lednici vydrží i 4 dny, nemusí se péct, je jednoduchý jak facka, nezamaže se moc nádobí, obsahuje všehovšudy 4 hlavní složky a uspokojí všechny náročný čokoholiky. 
Jediný možný úskalí, s kterým je nutno počítat, je tuhnutí přes noc v lednici.

Potřebujete:
2 balení máslových sušenek (v receptu je 250 g, já dala dvoje Club po 140 g a dobrý, poslouží i dvoje obyčejné červené Bebe, prostě sušenkový základy jsou pro mě vděčný v tom, že se vždycky povedou, i když nejsou přesně navážené)
cca půlku másla
3 kelímky smetany ke šlehání (po 200 ml) 33 - 40% - já dala z Kunína
2  a půl tabulky (stogramové) hořké čokolády (v receptu není specifikovaný podíl kakaa, já dala jednu a půl tabulky sedmdesátiprocentní a jednu padesátiprocentní na vaření z Lidlu
lžička vanilkového extraktu

1. vrstva: 
Sušenky jsem rozdrtila, smíchala s rozpuštěným máslem a vtlačila na dno rozkládací dortové formy vystlané pečicím papírem, na který jsem předtím formu obkreslila. Nepeče se, nechala jsem jen vychladnout (beru si příklad na cheesecaky).
Kdo chce dort ultračokoládovej, může dát i čokoládový sušenky jako v původním receptu (třeba věnečky), ale to už bylo i na mě moc :-).

2. vrstva:
Do kastrolku jsem si nalámala jednu z tabulek hořké čokolády (dala jsem tu 70%). Nalila jsem na ni něco přes půl kelímku smetany a na mírném ohni ji v ní rozpustila a dohladka rozmíchala. Vrstvu jsem nalila na sušenkový základ a opatrně rovnoměrně rozetřela. Nechala vychladnout a strčila na chvíli do lednice ztuhnout.

3. vrstva:
Mezitím jsem si připravila čokoládový základ na třetí, pěnovou vrstvu. Do kastrolku po předchozí vrstvě jsem nalámala zbylou čokoládu (tabuli a půl) a nalila na ni smetanu, která mi zbyla v kelímku z předchozí vrstvy a ještě jeden další kelímek smetany. Na mírném ohni jsem zase rozpustila čokoládu ve smetaně, důkladně rozmíchala, cákla do ní vanilkový extrakt (domácí) a nechala zchladnout.
Třetí kelímek vychlazené smetany jsem vyšlehala dotuha a zašlehala do ní po částech zchladlý čokoládový základ (trochu jsem se bála, že vrstva neztuhne jak má, když byl čokoládový základ vlažný, ale ztuhla krásně) a pěnu jsem nalila na předchozí dvě vrstvy dortu z lednice. 
Nechala jsem ztuhnout do druhého dne, krájela a zdobila :-).
Moc dobrá záležitost. 

P.S. Jo, myslela jsem si, že bude dobrý dort kvůli střední tužší vrstvě krájet nožem ohřátým v horké vodě, ale není to tak - ve vedru pak špička dortu na talíři rychleji taje a padá (pravá část fota), naopak při krájení nožem normální, pokojové teploty, se dort krásně uřízne a nepadá (levá část fota).

8 komentářů:

  1. Vypadá skvěle...zrovna přemýšlím, kdy máme nejbližší rodinnou oslavu...ale možná bych ho mohla ještě opožděně upéct té náši malé Anně:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. trouba ani není třeba :-) :-), ale každá příležitost bude jistotně ta pravá :-). Aničce všechno nejlepčí!

      Vymazat
    2. Zdeni, kam na ty recepty chodíš, vypadá to a i zní úžasně, budu muset vyzkoušet...možná bych teď mohla k blížícím se babiččiným narozeninám, to by asi koukala :-) A smetan tu mám až až. Díky za tip :-)

      Vymazat
  2. no bezvadné! a není ta pěná moc hořká,když tam není žádný cukr?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak nevím jestli by lidi zvyklí na "tlamolepy" protestovali :-), my máme rádi lehčí míň sladký dezerty, ale mně rozhodně málo sladká nepřišla a hořká už vůbec ne,jestli máte rádi pařížskou šlehačku a čokoládovou pěnu, tak budete spokojeni,ta smetana to krásně zjemní, navíc ten sušenkovej korpus je sladkej akorát. Anka dokonce slízala ze všech svých porcí nejdřív tu pěnu :-). Přinejhorším to můžeš ochutnat a dosladit...

      Vymazat
    2. no musím to vyzkoušet, jinak já dělám pěnu z ledových kaštanů a šlehajdy a taky super!

      Vymazat
  3. Vypadá fakt jedle :-)
    Také podobný dělám a moc nám chutná !
    Já používám jen čokoládu z Lidlu a místo smetany mascarpone a navrch ještě sezónní ovoce.
    Aničce opožděně vše Nej!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, s mascarpone a ovocem to zní taky skvěle. A kdybych neměla dárkové víceprocentní čokolády, taky používám na všechno tu Lidlovskou, v poměru cena:výkon nemá konkurenci :-)

      Vymazat