čtvrtek 2. května 2013


Takže: dneska jídla z bršlice, zítra z kopřiv :-).
Když se řekne bršlice, naskočí mi v hlavě okamžitě taková ta dětská hra, kterou jsme hráli jako malí: 
Panímámo Trdlice (Bršlice), můžeme jít k muzice?
(konec rýmované vsuvky :-) )
První výtvor z planých bylin, na který jsem slíbila dodat tip, je polévka z bršlice kozí nohy.
Je to bohužel v mém případě i výtvor prozatím poslední, protože jsem natrhala víc kopřiv a pak ostatní jídla vařila z nich, ale je to jedno, protože všechno, co jsem vařila z bršlice, jde dělat i z kopřiv a naopak, takže vám pak vznikne víc možností, co/jak/s čím.
Z vlastní zkušenosti bych řekla, že vše, co je uvařené z kopřiv, má výraznější chuť a větší grády oproti sladce vonící bršlici, tudíž, vaříte-li pro menší děti, volila bych spíš jemnější bršlici, kterou sní pravděpodobněji (i když naše Andule nakonec nečekaně snědla všechno, co dostala pod nos, většinu právě z kopřiv, tak nevím ...).
Jak poznat bršlici kozí nohu a co kdy z ní sbírat, jsem popsala v minulém příspěvku, ještě bych dodala, že při utržení mi její listy voní tak trochu po utržené hluchavce, i když je to možná jen můj subjektivní dojem.
Sezóna mladých lístků díky opožděnému příchodu jara právě vrcholí a nebude už dlouho trvat.
Bršlice obsahuje bílkoviny, silice, minerální soli, provitamin A, vitamin C (údajně až dvakrát tolik, co citrony).
Dočetla jsem se taky, že polévka z bršlice se dříve podávala jako typické jídlo na Zelený čtvrtek. 
Bohužel, letošní Zelený čtvrtek bychom ji museli oželet :-)...


Na hrnec polévky jsem spotřebovala plnou velkou mísu bršlice.
Polévku můžete klidně připravit tak, jak jste zvyklí dělat polévky a krémy z jiných zelenin (brokolice, špenát, cuketa). 
Já jsem na rozehřátém plátku másla osmahla kousek pokrájeného pórku a jednu nahrubo nastrouhanou mrkev s kouskem celeru.
Pak jsem přidala opranou nasekanou bršlici bez tuhých stonků, jemnost sekání jak má kdo rád, pokud pak budete mixovat, stačí nahrubo.
Bršlici jsem nechala zavadnout, osolila jsem ji a polévku zalila horkou vodou (můžete i vývarem).
Polévku jsem vařila cca 15 minut, zjemnila asi půl kelímkem smetany, kterou jsem předtím nechala ohřát na pokojovou teplotu.
Hotovou polévku jsem nakonec rozmixovala tyčovým mixérem a dochutila.


Co dalšího z bršlice?
- "špenát" k br. knedlíkům, masu či vejcům, po posekání a zavadnutí na másle v pánvi s ní zacházet a dochucovat jako běžný špenát
- "špenátová" omáčka k těstovinám, nokům
- místo kopřiv nebo s nimi posekanou do velikonoční nádivky
- místo špenátu do těsta na "špenátovou" roládu
- mladé výhonky z ekologicky čistých oblastí na jaře místo bylinek do příkrmů pro kojence
- posekané mladé výhonky pro začátek smíchat s oblíbenými druhy listových salátů a jinou zeleninou do salátu, 
- kdo je zvyklý na chutě planých bylin, může udělat salátovou bombu jen z jarních bylin a zelenin (mladé lístky bršlice, pampelišky, sedmikrásky, příp. medvědí česnek, plicník, ředkvičky, olivový olej, sůl, citronová šťáva)
- obklady z rozdrcených čerstvých listů na revmatické a bolavé klouby a drobná poranění.

4 komentáře:

  1. Moc děkuju za recept a vůbec tipy na vaření z "plevele" :-) Většina lidí se takových experimentů bojí, ale myslím, že je to škoda...
    Ještě jednou díky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rádo se stalo, většina mě má sice za blázna, ale našlo se pár lidí, které nadšení z plevele chytlo tak, že mě to žene dál :-). Do minulýho příspěvku jsem dala odkaz na Divokou kuchařku Pavly Dudkové (internetové stránky) a tam jsou taky výborný tipy na celý léto, doporučuju! A zítra kopřivové topinky a spol. :-)...

      Vymazat
  2. Jé, děkuju za ty plevelové příspěvky, ráda čtu někoho podobně nadšeného! Zrovna popíjím sedmikráskový čaj, v pořadí je čaj hluchavkový a na bršlici a kopřivách jedu taky:) Jen do těch příkrmů mě to nenapadlo, vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mě by to taky nenapadlo, ale vyčetla jsem to v radách u Mudr. Hofhanzlové ( http://www.calendula.cz/prikrmy%20kojencu.htm ) a musela to vyzkoušet už letos na prvorozené, jestli to je jedlé :-)...a je!

      Vymazat