sobota 19. října 2024

Dary lesa (s tipem na houbový jídlo)

Kdo nebyl na houbách, jako by nebyl! :-)

O minulým víkendu byly u nás "darovací dny".
Po jedný menší viroze a před jednou větší chřipkou, ze který se veelmi pomalu oklepávám, přišel balík s věcma pro Maki od sestřenky a mně po přebrání došlo, že nemusím nic shánět.
A děti byly pryč, takže celej víkend vaření z darů lesa bez ofrňování :-).
Takovej ten vděčnej pocit, že se o mně "Někdo" stará. 






A než jsem odpadla totálně, což zapříčinilo mou nepřítomnost na právě probíhajícím kurzu, na kterej čekám přes 4 roky, stihla jsem kromě řízků (zjistila jsem, že je mi po smažených houbách těžko, tak už s hamouněním končím) oprášit recept na jídlo, který mě naučila Lukorova mamka, u nás se nikdy nevařilo a ani jsem ho neznala: Chlupatý knedlíky se smaženicí a kopcem smažený cibulky.

Houskový knedlíky doma moc nejíme a když už, tak si přeju ty mamčiny, která je prostě umí, k narozeninám nebo svátku a stačí mi to.
Na chlupatých si daleko víc pochutnáme a pokud jsou brambory v sezoně a z dobrýho zdroje... a hlavně žádný špinění válu - toto je rychlovka z jedné mísy.

Při dietě jsme je hodně omezili, ale tyhle staročeský jídla stejně nedělám až tak často, takže si je občas s chutí párkrát do roka dáme.
Recept, kterej se snadno pamatuje, mám z darované starší klasické kuchařky a vždycky se povedou, tak jsem ani neměla potřebu zkoušet jiné (na dva dny nebo pro velkou návštěvu dělám z dvojité dávky):

CHLUPATÉ KNEDLÍKY
800 g syrových brambor (nastrouhám napůl nahrubo a napůl najemno)
sůl (docela dost)
1 vejce
250 g hrubé mouky (ale dělala jsem už i z polohrubé, celozrnné špaldové i hladké špaldové a pokaždé byly výborné) 

Po smíchání všech surovin se začne uvolňovat voda z brambor, takže ji po chvíli vyliju a těsto ještě jednou zapráším trochou další mouky.
Pak odkrajuju lžící těsto, druhou lžící ho vytvaruju do tvaru noků a ty rychle sázím do velkého hrnce s vařící vodou. 

Vařím asi 12 minut podle velikosti, pak vyplavou nahoru.
Vylovím je děrovanou naběračkou, ochutnám, zda jsou dovařené a v míse je omastím oblíbeným tukem, aby se neslepily.

Dělám je hlavně ke kačeně, špenátu s masem nebo vejcem, pečenému masu se zelím a v tomhle případě jsem na ně navrstvila jen houbovou smaženici (houby podušené na cibulce s vejci) a zasypala smaženou cibulí.

4 komentáře:

  1. Tak my jako by nejsme. :) Asi jako jediný jsme nebyli na houbách. :) Fotky moc pěkný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My taky nejsme! A chlupaté knedlíky jsem nikdy nedělala ani nejedla. Ale ty houbařské úlovky jsou hodně slušné!

      Vymazat
  2. My taky neexistujem! Dosel k nam kosik pravaku na nasuseni do houbovyho kuby a to nam ke stesti staci!

    OdpovědětVymazat
  3. Tak faaaajn, tedy moje odpojení od sítí ještě není na takové úrovni, jak jsem si myslela ;). Protože kam vlezu, tam na mě vyskakujou hřiby a plný koše. Ale zase je to docela realita, my tohle našli za hodinku a to jsme si ještě vybírali... bylo to fajn, ale houby zase nechci chvíli vidět :).

    OdpovědětVymazat