neděle 20. listopadu 2022

Maminčin skvělý (bezlepkový) nok? Knedlik! Dýňový.

Objev roku, tohleto, dělám fakt často, vděčné jídlo.
Jak nesnáším tvorbu jakýchkoli knedlíků kromě chlupatých a delší práci s jakýmkoli těstem, tohle je blesková, příjemná práce s modelínou a po ní odměna v podobě sametových dýňových nočíčků.

Nebo knedlíčků :-).
Ty pak podávám jako samostatné bezmasé jídlo nebo se zelím jako přílohu k pečenému kuřeti/krůtě/rybě/tofu (vyberte fázi, ve které se zrovna nacházíte :-) ).
Pro nás zázrak, že nepotkaly brambory ani pšenici, chutnají podobně jako bramborové, plus ten podzim, co na vás dýchne...!

Recept odsud , jen jsem doplnila gramáže.

Je to fakt rychlovka, když si předem upečete dýni na pyré - to si můžete udělat předem i ve větším množství a zamrazit, chuť nerozeznatelná. Nebo se dají zamrazit hotové knedlíčky těsně před uvařením, ale to jsem nezkoušela.

BEZLEPKOVÉ DÝŇOVÉ NOKY

Na 4 porce:

1 střední dýně hokkaido (= cca 2 hrnky pyré z upečené dýně, které jsem poprvé raději odvážila - bylo to cca 400 g)
1 hrnek směsi pohankové a rýžové mouky 3:1 - 3/4 hrnku pohankové a 1/4 hrnku rýžové (poprvé odváženo dohromady na 280 g, aby se to dobře počítalo, tak jsem dala 200 g pohankové a 80 g rýžové mouky) - dělala jsem je už mnohokrát v různých poměrech a vždy vyšly skvěle, takže se toho nebojte, prostě větší část pohanková, zbytek rýžová
sůl, pepř, případně muškátový oříšek

na dokončení
bylinky podle chuti (rozmarýn, šalvěj), rukola nebo špenát, olivový olej, hobliny oblíbeného sýra, případně koření 

Postup:

Dýni jsem rozpůlila, vydlabala semínka, potřela olejem, posolila a pekla na 180 °C asi půl hodiny.
Po vychladnutí jsem vydlabala do mísy dužinu, kterou jsem rozmašírovala vidličkou a slupky vyhodila.
Přidala jsem sůl, obě mouky a uhnětla těsto. Pokud se lepí, přidejte mouku tak, aby se s těstem dalo pracovat asi jako s modelínou.
Těsto jsem rozdělila na 4 stejné díly, z každého vyválela hada (viz foto), nožem nakrájela knedlíčky a ty trochu zmáčkla vidličkou.
Noky jsem vsypala do vroucí osolené vody (velký hrnec se hodí) a vařila, dokud nevyplavaly na hladinu. Je dobré jeden nok ochutnat, než vytáhnem všechny.

Hotové noky podávám buď jako přílohu všude tam, kam nemůžou přijít bramborové knedlíky :-), vynikající jsou ale i jako samostatné jídlo, prohřáté na pánvi na troše olivového oleje s šalvějí nebo rozmarýnem, s rukolou nebo mladým špenátem, případně můžeme dosolit, dokořenit, posypat trochou oblíbeného sýra.

5 komentářů:

  1. Všetky tie potravinové rady sú skvelé, aj som sa k nim sama dopracovala, tento recept výborný, skusím, som tiež bezlaktózová a bezlepková, ale Kati, čo so mnou, ja neznesiem škroboviny, neštiepim, trpím, ...papa, myslím, pohladenie, vkladám ruky:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, také na Tebe často myslím. Myslím, že noky budou dobré i čistě pohankové. Zkusím :-). Nechceš se s tím trpěním zkusit objednat k Ranhojičovi? Není to od vás zas tak daleko... kdyžtak napíšu mail ♥...

      Vymazat
  2. To vyzerá dobre, určite vyskúšam. A už mám aj nápady na ďalšie experimentovanie... tak možno nájdem odvahu a čas/rozhodnutie... Teším sa, určite budú chutné a "zdravé" :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrou chuť, Leti, věřím, že přijdou k chuti! Pokojný advent! :)

      Vymazat