úterý 5. srpna 2014

Živá něcojakonutella - Druhá verze

1. pokus
1. pokus - final product

2. pokus - jediné foto než mi došla baterka :-)

 Když mi po porodu došlo, že můj vztah k Nutelle se dá definovat jako závislost (přitom se mi současně zvedal žaludek při představě toho levnýho tuku v ní), hledala jsem jinou alternativu.

Různých receptů na nutellu nebo nugetu je dost, třeba TADY nebo TADY .
Promýšlela jsem, jaký postup výroby (ale z živého kakaa ) zvolit.
Ve zdravce jsem objevila krém s 45 % ořechů, jehož chuť byla prostě boží.
Plná, hutně čokoládová, s lehkým vanilkovým dojezdem.
Jenže ... kolik bych ho byla schopná sníst, že...
a pak... chtěla jsem ho zkusit vyrobit doma s živým kakaem, který mi vždycky rozproudí krev v těle.

Orientační poměr surovin uvedený na etiketě krému jsem se pokusila uvést do praxe, vážila a míchala a dochucovala, dokud se mi nezdál výsledek dostatečně podobný.
Poměr surovin se mi, myslím, vcelku podařilo trefit hned napoprvé, jen jsem se bála o svůj arzenál vysloužilých mixérů a tak byl výsledek poněkud hrubší.
Podruhé jsem doladila postup a myslím, že základní recept můžu považovat za vyvinutý :-)
(vážila jsem na dovažovací váze,abych měla přehled, kolik jsem čeho dala, proto uvádím množství surovin v gramech):

V troubě jsem na pečicím papíře 10 minut na 180 °C pekla 200 g lískových ořechů.
Ty jsem pak lehce zbavila slupek.
Můžete při obměně stejným způsobem použít i mandle - a pokud se někomu nechtějí péct a loupat, může použít i blanšírované (ale v Nutelle by prostě měly být lískáče).
Rozmixovala jsem je, co to šlo. Poprvé jsem se s výsledkem spokojila raději dřív než pozdě,  podruhé jsem vydržela :-). Asi po 3 minutách uvolní ořechy tuk, ale já jsem vždy po chvíli nechávala vychladnout zadýchaný motor mixéru, takže se mi mixování (v Moulinex multitrio) docela dost protáhlo.
Namixované ořechy jsem dala do misky, aby šly dobře prošlehat vidličkou s ostatními surovinami.
Pak jsem si namixovala třtinový cukr (70 g), aby jeho krystaly tolik nekřupaly a přilívala po malých troškách vroucí vodu, podle oka, jen aby se cukr rozpustil a nekřupal a vytvořil hustý sirup (množství se řídí podle množství cukru, kdyby někdo méně sladil, může dát míň).
Rozehřála jsem si ve vodní lázni  200 g kokosového oleje a nechala ho vystydnout (kupuju v biokvalitě v DM drogérii), ale když ho neskladuje někdo v lednici, nemusí ho ani rozehřívat :-) ).
K namletým ořechům jsem přisypala 80 g živého kakaa a zrníčka z 1 vanilkového lusku a promíchala. 
Pak jsem přilila připravený cukrový sirup a asi 80 g agávového sirupu a přibližně polovinu kokosového oleje. 
Rychle jsem hmotu prošlehávala vidličkou, dokud se nespojila a přilívala zbytek kokosového oleje do požadované hustoty (kokosáku dejte zprvu polovinu a pak přidávejte podle potřeby. Vše závisí na hrubosti mletí ořechů - hruběji mleté ořechy pojmou víc kokosového oleje než jemná pasta, záleží na výkonu mixéru).
Pastu jsem ještě rozmixovala tyčovým mixérem a naplnila do skleniček.

Můžete samozřejmě ubírat a přidávat suroviny podle své chuti až k vlastní spokojenosti.

No a ještě jeden, pro mě asi nejdůležitější, detail:
Živou "něcojakonutellu" mažu už jedině na milované Tasovské placky - Anička "čokoádu" mezi dvěma křupavýma plackama miluje.
Placky kupuju ve zdravé výživě (a né že mi je vykoupíte! ;-) ).
Kdo ochutná tuhle smyslnou kombinaci, už si nekoupí obyčejný oplatky.
Knoppers hadr :-)!
A to nemluvím o výživový hodnotě obojího.

Pastu budu ještě dál ladit. 
A zkusím použít i jiné druhy ořechů a možná i nějaká semena :-). 

P.S. Kdo se to chystáte zkusit, nečekejte chuť ani konzistenci kupovaný Nutelly ;-)

6 komentářů:

  1. Taky miluju nutelu, neboj:) Ale teď řeším, jestli nezkusit whole 30, jsem strašně unavená (je to teda sice z dceřina buzení i 10x za noc), ale potřebuju tím víc nějakou vzpurhu.. takže jsi mě moc nepodpořila, radši bych si šla udělat nutelu, no. Jinak já před lety investovala do výborného odšťavňovače, který má šnekový systém, takže umí i "homogenizovat" potraviny, což znamená, že když tim projedu ořechy, je z nich nutela okamžitě, totéž udělá se zmrzlým ovocem - super zmrzlinu hned... umí to i mlít obilí, ale k tomu jsem se zatim nedostala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prepáč za nepodporu :-)... Whole 30 bych (teď) určitě nedala. Mám svou osvědčenou očistnou kúru, ale nedala bych ani tu, i když bych potřebovala pořádnej "úklid" z gruntu...a ten odšťavňovač - asi je to blbá otázka, ale neumí to taky nadrtit led jako na sorbet? Já ten svůj starej arzenál potřebuju už nutně obměnit (zrovna včera mi upad tyčák a musel být slepen izolačkou), a tak sháním tip na něco, do čeho už investuju víc, nejlépe aby to umělo úplně všechno :-)... i když to pořád odkládám "do nové kuchyně" (stará už nic nepojme) a ta nová kuchyň pořád nikde :-(...

      Vymazat
  2. Mňááám, vyzkouším i s těmi plackami. Díky za předskokanství, také jsem se chystala, ale když to někdo takto "prubne", chce se mi do toho hnedle víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty placky jsou naprosto boží i na slano, obložené, k hummusu a tak...;-) Jinak to mám s tím předskokanstvím stejně. Jo a taky se asi fakt nesmí moc očekávat kupovaná pravá (málokakaová) Nutella :-). tak hodně zdaru!

      Vymazat
  3. Nutelu opravdu nemusím, ale tahle alternativa by mohla být báječná! Miluji totiž všechny ořechové másla a s čokoládou je to skvělá kombinace :) Chválím tvůj blog, objevila jsem ho teprve včera.. Ivet

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, jdu objevovat ten Tvůj, voní mi až tady ;-)...

      Vymazat