pátek 14. prosince 2012


Omlouvám se, že to dnes nebude o radostech všedních dnů a všem, co je mi milé... ALE:
Spousta lidí, převážně žen v mém okolí se mě ptá, "co pořád mám proti té Heře máslové" ("když na ten dort v reklamě se tak sbíhají sliny!") - kdo neviděl reklamu, může se mrknout TADY
Až dneska jim dám kompletní odpověď. Nedávno jsem při úklidu našla vytržený list z časopisu (na fotce), který jsem si schovala, až s dětmi ve škole budeme probírat masmédia, protože takovou nehoráznost jsem dlouho neviděla a pokaždé mě fascinuje, kam až jsou schopni výrobci všeho možnýho v reklamách zajít... 
Vezmu to trochu zeširoka, nejdřív obecně o margarínech. Připadá vám reklama na fotce v pořádku? Mně ne. Zjednodušené, až zavádějící schéma postupu výroby a závěrečné kecy o tom, jak mám při své blbosti udělat za svou neznalostí tlustou čáru, mě nadzvedávají ze židle. 
Dobrá, podívejme se na výrobu margarínu trošku z jiného pohledu na nenáročném krátkém videu TADY .
Nebudu hodnotit obsah, jen se mi zdá trošku odlišné od toho "zdravého" schémátka na fotce.
Nebudu hodnotit, co je nebo není lepší, ostatně vypovídající podle mě je, co odpověděl pan chemik na videu: " Tak záleží, čemu říkáte chemikálie, protože řada těch surovin, které do toho přidáváme, tak chemikálie vůbec nejsou..."- chytře řečeno. Nebudu citlivka, asi to je normální průmyslová výroba, ale mně nějak lití vitamínů z nádob označených lebkou se skříženými hnáty chuť nenavozuje.
Ale abych se vrátila k té převratné novince: Hera máslová příchuť tedy. 
Pominu můj osobní problém, že každé shlédnutí reklamy, kdy se krém roztírá na korpus, mi způsobuje dávivý reflex (za který prostě nemůžu, ale okamžitě mi naskočí vzpomínka, kdy mamka odjela s bratrem do porodnice a já na školním dvoře ve druhé třídě rozbaluju svačinu od táty a první sousto plivu a ptám se, proč je to máslo tak divný). 
Už vím, že ten krém v reklamě není jen margarín, ale Hera máslová s pudinkem. Přestože ani máslový krémy z másla nemusím, pudinkový krém s máslem(!) jsem párkrát dělala a zas tak mi nevadí, ALE měl prostě jinou barvu, žlutou, ne jako krém v reklamě, kdy si prostě nemůžu pomoct, ale připadá mi, jako když na buchtu roztírám našlehanou Ramu a to prostě nemůžu vidět...
Konec osobní vsuvky. K věci: 
Předpokládám, že Hera máslová se vyrábí proto, aby nahradila v krému máslo, aby ten krém byl lehčí, ale chutnal po másle. Když mrknu na složení, obsah tuku na obalu hlásí 79%. Běžné máslo z obchodu má obvykle 82%. No, někdo jistě namítne "ale to jsou jiné tuky, zdravé tuky". Jo.
Hledala jsem složení Hery máslové na internetu. Nikde tady na oficiálních stránkách není. Tam jsou jenom lákavé fotky, recepty, soutěže a podobné kraviny (proč asi).
Nakonec jsem ho našla TADY . Nejvíc vtipná mi připadá ve složení přítomnost látky E 471 (Mono- a diglyceridy mastných kyselin, která má podle tohoto portálu skóre škodlivosti pouze č.1, buďme ale pozitivní, protože podle portálu bezkonzervantu.cz je neškodný). Nehodnotím teď škodlivost, ale přijde mi prostě vtipný, že u této látky je poznámka "může mít živočišný původ" a píše se zde: "Těmto látkám by se měli vyhýbat vegetariáni, neboť je pravděpodobné, že se jedná o substance pocházející ze živočišných tuků.".
No, proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.
Kromě dalších neškodných látek jako jsou vitamíny (opět si vzpomenu na kanystry s lebkou) a aromata, ještě Hera máslová obsahuje látku 160a(ii) - betakaroten - provitamín A. Na těch samých stránkách (můžete si to přečíst celé TADY ) se mimojiné píše (pominu skóre škodlivosti 1), že "v ČR je jeho použití v potravinách povoleno v nezbytném množství až na výjimky jako dětská strava, ve které je jeho použití zakázáno" (není od věci si přečíst seznam potravin, které tuto látku obsahují, ale to už jsem někde jinde).
No, matky a babičky asi pečou jen pro sebe, žejo.
Tak abych to nějak shrnula. Vím, že žijeme v době, kdy je těžký se vyhnout éčkům, ve všem je něco a při nákupech potraviny fakt nezkoumám tak, jak jsem to udělala teď, kdy se pokouším fakty vysvětlit to, co normálně řeším jen svou intuicí. Ale já myslím, že lidská intuice je natolik spolehlivá, že je lepším vodítkem než to všechno, čím nás masírujou. Věřte jí, naši předci přece nebyli hloupí...  
Je zbytečný strašit se těmito věcmi, lepší neřešit. Nejsem žádnej výživovej fanatik, když mi někdo na návštěvě nabídne "herovou" buchtu, sním ji. Ale vyvyšovat margaríny nad přírodní tuky je úlet.
Jenom si prostě kladu otázku, PROČ?
Proč bych jedla tohle, když si můžu koupit máslo, o kterým vím, že v něm nic není (jestli vás nalákal ten dort, není nic jednoduššího než ho upéct s máslem)? Proč bych se měla zatěžovat zkoumáním obalů něčeho, co můžu koupit v naprosto přirozený formě? 
Protože se to líp roztírá? Blbost, i máslo se dá svrchu naškrábat nožem tak tence, že se dá hned rozetřít.
Protože je to zdravější? Nekomentuju, nechám na každém. Ještě bych pochopila nemocný, kteří si hlídají cholesterol, ale podle nových studií právě ztužené margaríny nemoci zhoršují. Dokonce i vegetariáni jedí máslo (nevím jestli úplně všichni, ale má praktická doktorka vegetariánka doporučuje na většinu věcí použít máslo nebo tzv. ghee - což je zjednodušeně řečeno přepuštěné máslo zbavené mléčných bílkovin)! Nepropaguju živočišné tuky, jen si myslím, že přirozená forma je vždy lepší, takže volím buď rostlinný olej nebo máslo/sádlo, ne krabičku umělotiny.
Protože je to levnější? Tak to je jedinej argument, kterej beru. Ano, hrouda másla z farmářskýho trhu je dost drahá a i jihočeský máslo v obchodech je dražší než všechna ostatní.
Ale nejsem tak bohatá, abych si kupovala levný věci.

Omlouvám se, jestli jsem vás dnes znechutila, ale pouze vysvětluju PROČ to nejím a jíst nebudu (co jsem tu vlastně ještě nezmínila, je naprosto zásadní věc a tou je chuť).
A proč mě některý reklamy tak vytáčí. REKLAMA je to, proti čemu tu hlavně brojím.
Nejde jen o margaríny, tuky, jde o většinu jídla.
Nikomu sv§j názor nenutím, jde jen o moje přesvědčení. Tak proto.
Veselé vánoční pečení! :-)

P.S. Omlouvám se, ale s těmi barvami odkazů nejde nic udělat, podle šablony musí zůstat šedivé, tak je aspoň podtrhávám, i když to nevypadá moc hezky.

1 komentář:

  1. tak to je hustý! Sice o margarínu jsem si nikdy iluze nedělala a ani nevím, kdy jsem ho jedla naposledy (asi na chaloupkách Perlu ;-), ale asi začnu aktivně varovat nebo co:-)
    zato máslo si z lžičky blíznu i samotný:-)
    jinak taky pořad Peklo na talíři přicházi v nejvyšší čas.. a vůbec:-)papá m

    OdpovědětVymazat